Hajdanvolt orientális táncosnők jelmezei II.
2016. január 25. írta: automaton_aliza

Hajdanvolt orientális táncosnők jelmezei II.

Ruth St. Denis: A páva legendája

Egy bejegyzéssel korábban már írtam részletesebben Ruth St. Denis munkásságáról és egy másik jelmezéről a Radháról. Ezúttal a The Legend of Peacock 'A páva legendája' című produkciójához készült pávás jelmezt fogom bemutatni. Amelynek keletkezési ideje 1914-re tehető.

A pávás tánc koreográfiát ebben a Livia Vanaver által előadott rekonstrukciós táncban próbálták megidézni. Az eredeti ruha a táncrekonstrukcióban használtnál azért jelentős eltéréseket mutat. (Például az öv itt aranyszínű, az eredetinél azonban a festmény alapján következtethetünk arra, hogy kékes-zöldes irizáló volt, valamint nem szorult ennyire kicsit hanyagul a hasra, hanem elegánsan fedte fel enyhén a köldök vonalát. Az öv háromszög alakú, fenékre futó része sem volt ennyire csapott, hanem inkább a testre idomult. A felsőrész színe sem stimmel.)

 

 

A pávát szintén az első világháború idején mutatták be, és olyannyira népszerű volt, hogy még egy art deco festmény is készült a táncosnőről ebben a jelmezében.

pavasrobert_henri1919.jpg

Robert Henri: Pávatánc 1919

 

Sajnos film nem maradt ránk a produkcióról, csak a korabeli beszámolók alapján sejthetjük, milyen lehetett. A Ted Shawn szerzőségében megjelent Ruth St. Denisről szóló könyvben A páva legendája az állati mozgást utánozó táncokhoz tartozó modern, drámai tánckölteményként van leírva. A történet szerint a történet középpontjában álló páva egy mohamedán temető márvány tömbjei között lakik és nem más, mint egy csodaszép szegény lány reinkarnációja, akit az irigy királynő egy mérgezett gyűrűvel tesz el láb alól.

A mű és a ruha értelmezéséhez érdemes tudni, hogy a páva egy Indiában őshonos madár, amely a művészetben az örök élet, a halhatatlanság és a világmindenség megtestesítője.

 

Indiában az életfa mellett ábrázolva a bőség, a termékenység és a halhatatlan lélek szimbóluma. A hindu mitológiában Májához, Káma szerelemistenhez, Káttikéja hadistenhez és Szaraszvatihoz, a bölcsesség, a zene és a költészet istennőjéhez társították. /forrás: Szimbólumtár/

A műhöz és annak reklámozására számos érdekes művészi fotográfia készült. Ezeknek egy része a Joseph D. Toloff stúdió munkája. Érdekesség, hogy a fényképész a műtermen kívülre egy parkba is kiment az állatot imitáló táncosnőt megörökíteni nem sokkal a premier után.

 

pava1914.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff - 1915 körül

 

pava191402.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff képén - 1915 körül

 

 

pava191403.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff képén - 1915 körül

 

pava191405.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff képén - 1915 körül

 

pava191406.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff képén - 1915 körül

 

pava191404.jpgRuth St. Denis J. D. Toloff képén - 1915 körül

 

A pávás dresszben már elsőre szembetűnő a hatalmas uszály, amely a pávára jellemző mintával díszített. A páva szemeit azonban nem a textil szövésével vagy a kelme festésével oldották meg, hanem a szemek egytől-egyik különböző méretben, ruhadíszként, valószínűleg flitterrel lettek felvarrva. A szélüket aranyozott csillám rojt emeli ki. Nem lehetett egyszerű munka. Több napi koncentrált elfoglaltságot igényel akkor is, ha géppel varrják fel.

A páva fejdísze valószínű egyiptomi ihletettségű. Hosszú kásagyöngyökből rakott. A homlokdísz eredeti tollakból imitálja a páva fejének felépítését.

A Radhához képest az ékszerezettség minimális szintű. Érdemes kiemelni a felkar és lábszár pereceket, melyek az uszály szemeihez hasonló mintát idézét.

A páva kosztüm kevésbé erotikus, mint a hindu Radháé volt. A hasat vékony fátyolréteg fedi. Érdekes, hogy ez a festményről lemaradt, valamint a kültéri felvételeken kívül máshol is hiányzik vagy éppen egy testharisnya helyettesíti.

Ira L. Hill fényképei a páva előadás kultikus tárgyait megmutatva készültek már beltérben. A smink és a kiegészítők egy kicsit másmilyenek. A nyakékek száma kifejezetten sok. Látható, hogy a fejdísz nem egyben lett megalkotva, mivel ezúttal az egyes részei kicsit máshogyan lettek a hajra illesztve. A karkötő több pávaszem helyett pedig csak egyet tartalmaz.

 

pava1915.jpgRuth St. Denis Ira L. Hill fényképén 1914-1915

 

pava191501.jpgRuth St. Denis Ira L. Hill fényképén 1914-1915

 

 

Azt ezt következő műtermi felvételen pedig az is látszik, hogy a táncosnő egész felső testét egy rövid ujjú alap harisnyaruha takarja, amely teljesen elfedi a köldököt. A lábfejen megfigyelhető dísz szintén érdekes eleme a jelmeznek.

 

pava19141915_1.jpg

 

Ruth St. Denis pávaruhája úgy épült be a táncjelmezek divatjába és az általános estélyi divat tudatalattijába, hogy sokszor már az alkotók maguk se tudják, honnan ered a forrás.

 

pavaszoknya.jpgPávaszoknya modern hastánchoz

 

jaydee_amrita_copperfield_by_clint_marien.jpgJaydee Amrita Copperfield Clint Marien fényképén egy törzsi fúziós hastáncgálán

 

pavahat.jpgPávás hátú modern estélyi vagy táncruha

 

Bár fontos megjegyezni maga is eredt valahonnan:

peackockkepeslap.jpgmúlt századfordulós kb. 1900 körüli, szecessziós erotikus képeslap pávás motívummal

 

lejournaldela.jpg

'A szépség újságja' szecessziós kiadványborító, Louis Rhead grafikus munkája 1900 körül

A bejegyzés trackback címe:

https://antiquefashioncompany.blog.hu/api/trackback/id/tr608312476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.